Kuinka löytää itselleen sopiva urheilulaji?

Kuinka löytää itselleen sopiva urheilulaji?

Erityisesti vuoden alussa moni lupaa itselleen aloittavansa terveellisen elämän, urheilun ja mahdollisesti laihduttavansa muutaman kilon. Miksi niin moni epäonnistuu liikunnan aloittamisessa ja terveellisissä elintavoissa? Yksinkertaista vastausta tuohon kysymykseen tuskin on. Mutta muutamia syitä voivat olla esimerkiksi että kahmii itselleen täydellistä muutosta heti, eli liian paljon liian nopeasti, tai täysin väärän lajin valinta. Sitkeinkään ihminen ei voi pakottaa itseään tekemään jotain vastenmielistä vapaaehtoisesti pitkiä aikoja.

Kuinka sitten löytää itselleen sopiva urheilulaji? Yksinkertaisin tapa on kokeilla mahdollisimman monipuolisesti eri lajeja. Tämä ei kuitenkaan sovellu kaikkien normaalia arkea elävien rytmiin, joten esittelemme muutamia työkaluja siihen, miten on mahdollista päästä oikeaan suuntaan uuden urheilulajin valinnassa.

Yksin vai yhdessä?

Helpoin tapa itselleen sopivan lajin löytämisessä on alkuun pohtia sitä, haluaako urheilua harrastaa yksin vai yhdessä. Yksilölajit eivät välttämättä vaadi yksinäistä puurtamista, mutta antavat toisaalta enemmän määräysvaltaa kuin joukkuelajit, joissa omat aikataulut on sovitettava yhteen muun joukkueen harjoitusaikataulujen kanssa. Toisaalta joukkuelajit tarjoavat mahdollisuuden aikuisiälläkin löytää uusia ystäviä, ja niissä luistamisen mahdollisuus ei ole niin houkutteleva, kun kyseessä on koko joukkueen yhteinen treeni. Lisäksi erityisesti monet joukkuelajit, erityisesti maila- ja pallopelit kehittävät hyvin tehokkaasti ketteryyttä, nopeutta ja koordinaatiota.

Yksilölajeissa on mahdollista edetä enemmän omaan tahtiinsa, ja ne tarjoavat myös vapautta aikataulujen suhteen. Yksilölajit voivat myös monille kiireisille ihmiselle toimia arjessa lähes terapian veroisena lepohetkenä. Toisaalta harjoittelu jää enemmän omalle vastuulle ja vaatii melko paljon itsekuria, jotta jaksaa treenata säännöllisesti. Tietysti yksilölajejakin on mahdollista harrastaa yhdessä esimerkiksi ystävän tai kumppanin kanssa, jolloin treenien välistä jättämiseen tulee luonnollisesti korkeampi kynnys. Lisäksi treenaamisesta saa helposti mukavan yhteisen harrastuksen.

Juoksu haastaa yksin ja yhdessä

Juokseminen on erinomaista liikuntaa, joka ei välttämättä vaadi muuta kuin sen, että lähtee ovesta ulos tai astuu juoksumatolle. Yksin juokseminen saa helposti ajatukset virtaamaan, ja lenkin jälkeen olo on virkistynyt ja pirteä. Juoksemiseen on tarjolla myös useita apukeinoja esimerkiksi iPhonen sovelluksissa, joita voi ladata maksullisina tai ilmaiseksi. Löydä iphone halvalla täältä. Sosiaalisemmille juoksijoille on olemassa myös seuroja, joihin voi liittyä. Seurat tekevät usein yhteislenkkejä ja järjestävät juoksutapahtumia, sekä muuta sosiaalista toimintaa.

Salibandyssä nousee hiki pintaan

Joukkuelaji salibandy on laji, jossa korostuvat nopeat liikkeet ja käsi-silmä-koordinaatio. Laji on siitä helppo aloittaa, että se ei vaadi niin suurta satsausta varustukseen kuin esimerkiksi jääkiekko. Salibandyä voi usein pelata esimerkiksi työporukalla rennolla meiningillä. Aktiivisemmille harrastajille löytyy myös eritasoisia seuroja, jossa voi hakeutua omalle tasolleen ja ikäryhmälleen sopivaan joukkueeseen pelaamaan

Tanssi on monipuolinen harrastus

Tanssia ei varsinaisesti mielletä urheiluksi, vaan enemmänkin taidemuodoksi. Jokainen tanssia pidempään harrastanut tietää kuitenkin, että lajissa joutuvat koville niin kroppa kuin mielikin, sillä laji vaatii kestävyyttä, lihasvoimaa ja notkeutta. Tanssi on erittäin monipuolinen harrastus, jota voi harrastaa yksin tai yhdessä tyylilajista riippuen. Erilaiset tanssiopistot järjestävät tunteja eri tasoille ja eri ikäryhmille.

Kuntosalilla saa kehitettyä lihasvoimaa

Monen harrastuksen pohjalle tarvitaan hyvää lihaskuntoa, jotta lajin harrastaminen onnistuisi turvallisesti. Kuntosalilla voi treenata ohjatusti tai omin päin, yksin tai yhdessä. Salille kannattaakin lähes jokaisen lähteä ainakin joskus, hankkiakseen itselleen hyvän pohjakunnon.