Sopivia liikuntaharrastuksia eri ikäryhmille

Sopivia liikuntaharrastuksia eri ikäryhmille

Liikunta on asia, joka on hyväksi ihan jokaiselle vauvasta vaariin. Liikunnan hyödyt ovat kiistattomat. Ihmiskuntaa liikunta on järjestäytyneessä muodossa kiehtonut jo satojen vuosien ajan. Urheilu kiinnostaakin jollakin tavalla ihan jokaista, mutta tärkein ja ensimmäinen vaihe on sen oman lajinsa löytäminen. Välillä voi tuntua siltä että liikunta tympii, mutta tosiasiassa tilanne on varmaan se, että kannattaisi vaihtaa lajia! Jos et vielä ole löytänyt itsellesi sopivaa liikuntamuotoa, olet tullut oikeaan paikkaan, sillä tämä artikkeli listaa eri ihmisryhmille sopivia lajeja ikäluokittain. Ehkäpä tämä artikkeli inspiroi sinutkin lähtemään liikkumaan ja kasvattamaan kuntoasi!

Vauvat ja taaperot

Kun vauva tulee taloon, jää vanhempi lapsen kanssa usein aika yksin. Vauva-arki on kyllä ihanaa, mutta kovin raskasta, ja välillä olisikin kiva päästä tuulettumaan. Oiva ratkaisu tähän ovat vauvoille ja taaperoille suunnatut liikuntaharrastukset. Ne ovat hyväksi molemmille osapuolille – vauva tai taapero pääsee kokemaan liikunnan riemun ja mukaan menevä vanhempi pääsee tapaamaan muita vanhempia ja pois kotoa hetkeksi. Millaisia liikuntamuotoja näin pienille muksuille sitten on tarjolla?

Vauvajumppa esittelee liikunnan ihmeellisen maailman vauvalle leikin kautta

Vauvajumppa on oiva tapa näyttää vauvalle, mitä liikunta on. Täällä kaikki hoidetaan hyvällä mielellä leikin kautta ja vauva pääsee testaamaan liikkuvuuttaan!

Kirppusirkus on taaperolle mainio tapa päästä purkamaan energiaa

Aktiivinen taapero voi välillä saada vanhemmat repimään hiuksiaan. Onneksi hauskoja temppuratoja tarjoava kirppusirkus on oiva harrastus pienelle taaperolle. Ja sillä välin kun muksu pitää hauskaa, vanhempi saa ansaitun lepotauon!

Lapset

Kun lapsi kasvaa vähän isommaksi ja alkaa käymään koulussa, aukeaa hänelle aivan uusi kirjo harrastuksia. Tällöin lapsi on jo itsenäinen ja voi tehdä päätökset harrastuksistaan itse. Lapsi voi myös käydä harrastuksissa itsenäisesti ilman vanhemman panostusta.

Koulujen liikuntakerhot pitävät pirpanat kiireisinä

Usein alakouluilla on jos jonkinlaista liikuntatoimintaa. Ilmoita lapsesi mukaan liikuntakerhoon, jossa kokeillaan erilaisia lajeja. Ehkäpä siellä syttyy kipinä aloittaa jokin harrastus ihan kunnolla!

Teinit

Murjottava ja äksy teini voi olla sitä mieltä, ettei halua harrastaa yhtikäs mitään. Pakkohan se ei ole, mutta yleisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta liikunta olisi teininkin elämään tervetullut uudistus.

Anna teinin valita harrastuksensa itse ja kokeilla monenlaista

Jotta liikunta pysyy teinillekin mielekkäänä, anna hänen valita harrastuksensa itse. Hän saattaa haluta kokeilla jos jonkinmoista – hyvä! Kunhan vain urheilee.

Aikuiset

Lasten harrastusten lomassa vanhemmilta unohtuu toisinaan oma aika täysin. Tee itsellesi tilaa ja ota irtiotto hektisestä perhe-elämästä harrastuksen avulla!

Yksin pää tuulettuu

Kun elää ruuhkavuosiaan, voi välillä tuntua siltä että on aina menossa eikä koskaan ole omaa aikaa. Yksin liikkuminen voi tuoda tähän mukavan hengähdystauon. Mitä jos alkaisit käymään vaikkapa salilla?

Yhdessä liikkuminen on hyvää parisuhdeaikaa

Perheissä parisuhdeaika on usein kortilla. Voi olla, että kahdestaan vietetään aikaa ainoastaan ystävänpäivänä jos silloinkaan. Tee tähän muutos – aloittakaa yhteinen harrastus! Alkakaa vaikkapa koluamaan paikallisia lenkkipolkuja ja hiihtolatuja yhdessä.

Seniorit

Seniorit ovat yksinäisiä aivan liian usein. Sosiaalinen liikuntaharrastus voi olla ratkaisu tähän!

Seniorijumppa pitää virkeänä

Myös vanhukselle kunnon ylläpito on tärkeää – mikset aloittaisi vaikkapa eläkeläisille suunnattua jumppaa? Saatat myös löytää uusia ystäviä!