Urheilua minimibudjetilla – onko se mahdollista?

Urheilua minimibudjetilla – onko se mahdollista?

Urheileminen on jatkuvasti pinnalla, eikä ihmekään. Nykyään ihmisillä tuppaa älypuhelin kännykkään liimaantuneena ja auto pihalle parkkeerattuna liikkuminen unohtua päivästä vallan, ja koko päivän liikkumissaldo saattaa rakentua kotoa autolle ja siitä työpaikalle ja takaisin tallatuista askeleista.

Kuitenkaan kukaan ala-asteen terveystiedon tunneilla vähänkään kuunnellut ei ole voinut välttyä siltä perustiedolta, että kaksi tuntia urheilua päivässä on ehdoton minimi terveellisen elämän kannalta. Nykyään on valitettavaa, että monenkaan suoritus ei tähän yllä. Toisilla syynä on ajan puute, toisilla silkka laiskuus. Joillekin syynä on kuitenkin rahan vähyys.

Monet harrastukset perivät harrastajiltaan jopa useiden satojen eurojen kausimaksuja, ja pienituloisille tämä ei luonnollisesti ole edes harkittavissa oleva mahdollisuus (toisin kuin Qred in laina. Onko raha todellakin este urheilun harrastamiselle? Kyllä ja ei. Jos rahasta on pulaa, niin monet kalleimmat harrastukset hintavissa seuroissa saavat kyllä jäädä haaveeksi.

Urheilua rahapula ei kuitenkaan missään nimessä estä, ja onkin olemassa monenmoisia tapoja urheilla täysin ilmaiseksi. Olemme listanneet niistä muutamia juuri sinulle!

Työmatkat taittuvat pyörällä tai kävellen

Arkiliikunta on avainsana, mitä tulee päivittäisen liikuntamäärän täyttämiseen. Kulje työ- tai kauppamatkat auton sijasta pyörällä tai kävellen, niin säästät polttoainetta, teet ekoteon ja lisäksi kartutat kuntoasi ja päivittäistä liikuntamäärääsi. Helppoa ja monin tavoin järkevää!

Lenkkipolulle pääsee kuka vain

Läheskään kaikki liikuntamuodot eivät vaadi kahisevaa. Nykyaikaisessa, koneistetussa maailmassa tuppaa helposti unohtumaan, etteivät kaikki aktiviteetit välttämättä vaadikaan konetta alleen. Juoksupyörällä juokseminen on yksi kuntosalikansan suosikkiharrastuksista, mutta tosiasiassa myös lähimmällä lenkkipolulla juokseminen ajaa täsmälleen saman asian. Juokseminen on mainio ja ilmainen liikunnan muoto, johon voi myös muun muassa purkaa stressiä.

Lihaskuntoa voi huoltaa omassa olohuoneessa

Kuntosalit perivät jättimäisiä käyntimaksuja, joten välillä on helppo unohtaa, että samainen kehonhuolto onnistuu helposti myös vaikka omassa olohuoneessa. Monet lihashuoltoharjoitukset onnistuvat kätevästi kotona ilman sen kummempia välineitä, ja kuntosi kohenee ennen kuin huomaatkaan. Tähän ei vaadita päivittäin pitkiäkään sessioita, joten kannattaa rohkeasti aloittaa vaikkapa pienestä, ja siirtyä pikkuhiljaa vaativampiin suorituksiin!

Videostriimeistä oma personal trainer

Oman personal trainerin palkkaaminen on asia, josta moni pienituloinen voi haaveilla vain villeimmissä unelmissaan. Vai mitä? Ei pidä paikkaansa, kiitos modernin ajan siunauksen, internetin, käytössäsi on nyt tuhansittain personal trainerin korvaavaa materiaalia suoratoistopalveluiden muodossa. Saat ohjeita ja vihjeitä päivittäiseen treeniin, tsemppausta ja ruokavinkkejä. Kaikkea, mitä oikeakin personal trainer olisi sinulle tehnyt.

Mitä parasta, netin striimauspalveluista löydetty tai kännykkään ladattu personal trainer-sovellus ovat yleensä täysin ilmaisia, mikä tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse rahallisesti panostaa penniäkään urheilumotivaatiosi ylläpitoon. Kaikki unelmasi käyvät siis toteen, ja personal trainerisi pitää huolen siitä, että edistystä tapahtuu!

Urheilumahdollisuuksia on monia

Talvella jäille pääsee kuka vain, asvaltilla kuka tahansa voi pyöräillä tai rullaluistella menemään, koulujen koripallokentät ovat iltaisin vapaat, ja jalkapallokentälle ei tarvita mukaan kuin muutama kaveri ja jalkapallo… Urheilumahdollisuuksia on ympärillä kasapäin, jos niille vain avaa silmät. Edellä mainitut vaihtoehdot ovat kaikki ilmaisia, hauskoja ja ennen kaikkea urheilullisia tapoja viettää aikaa yksin tai yhdessä.